
Vandaag in de rubriek Verhalen uit Lelystad: Ahmed Al Aradi van Chiba Clothing
“Lelystad voelt echt als mijn thuis”, zegt de 27-jarige Ahmed Al Aradi trots tijdens ons bezoekje aan zijn winkel aan de Stadhuisstraat, midden in ons centrum. Ahmed kennen we beter als de oprichter van het modemerk Chiba Clothing.
Thuis in Lelystad
Ahmed is geboren in Saudi-Arabië en als kind naar Nederland gegaan. Inmiddels woont hij al 22 jaar in Lelystad. Op de vraag wat Lelystad voor hem betekent luidt het antwoord dan ook; “Eén woord. Home.” Ahmed zegt dat de basis van het merk Chiba, maar ook van hem als persoon in onze stad ligt; Van de basisschool tot middelbare school en alle docenten die hem hebben opgeleid, waarvan hij een aantal nog steeds spreekt.
“Sommigen noemen mij een Lelystad ambassadeur. Ze zeggen dat ik vaak op straat herkend word. Ik vind het leuk om te weten wie hier woont en de doelgroep te leren kennen.”
Hoogtepunten
Het merk Chiba begon klein en priel, namelijk in de woonkamer van Ahmed. “Het begon als een hobby. De door mij gemaakte T-shirts met ‘Chiba’ er op geborduurd verkocht ik op mijn middelbare school; de Rietlanden. Op een gegeven moment werd dat steeds serieuzer.” En met succes. Chiba wordt namelijk ook door velen buiten onze stad gedragen. Een voorbeeld hiervan is de internationale superster Chris Brown, die op zijn bezoek aan Nederland in de zomer van 2016 kleding droeg van het merk. Maar het zijn voornamelijk jongeren uit heel Nederland die kleding van Chiba dragen.
“Bij Chiba maken we kleding in het midden-hoog segment voor jongeren van 15 tot en met 35 jaar oud. Alles produceren we in Casablanca en Istanbul. Daarnaast maken we ook sources en producten in Lelystad. Een gedeelte van de stof zoeken we lokaal, een ander gedeelte in het buitenland”, vervolgt Ahmed.
Bronnen van inspiratie
Niet alleen Chiba gaat de wereld over, ook Ahmed is constant op reis. Naar de fabriek in Marokko om de kwaliteit van zijn kleding te controleren, naar beurzen en evenementen, of om inspiratie op te doen. “Ik haal mijn inspiratie uit reizen en door veel met mensen te spreken. Hierdoor leer je zien wat men wel of niet leuk vindt.” Daarnaast haalt hij zijn inspiratie uit architectuur. “Als je kijkt naar mooie gebouwen waar goed over is nagedacht, kun je inspiratie opdoen door te kijken naar zaken als de kleurensamenstelling of structuur. Dit kan allemaal weer verwerkt worden in het designproces. Natuurlijk is kleding iets totaal anders, maar ook hierbij bouw je iets vanuit scratch op.” Toch blijft Ahmed down to earth. “Ik hecht veel waarde aan een thuisbasis. Al mijn familie en vrienden wonen hier. Ik geloof niet dat een bepaalde locatie bepalend is voor succes. Zolang je een mooi product hebt waar je zelf achter staat en in gelooft, kun je op iedere plek veel mooie dingen creeëren. Dan bereikt het de wereld, een plek die erg klein is geworden t.o.v. vroeger. Op deze fase in mijn leven is het Lelystad, maar ik sluit niet uit om in de toekomst in grotere steden of zelfs internationaal een winkel te openen.”
Laatste tip van Ahmed: “Volg je hart, doe wat je leuk vindt en vind je passie. Het is best cliché om te zeggen, maar je moet als persoon hard werken om te ontdekken wat je echt leuk vindt. Anders is het leven zo voorbij.” Hoewel Chiba voor hem begon als een hobby, kon Ahmed zijn werk eruit kunnen maken. Toch beschouwt hij het nog steeds als een hobby. “Iets waarbij ik ’s nachts naar bed kan gaan en dan kan denken “Yes, morgen weer een nieuwe dag”. Dat gevoel is waardevol en onbeschrijfelijk. Iets wat je moet voelen om het te begrijpen. Dat hoop ik mee te geven, zodat hopelijk iedereen dat kan ervaren.”
Dank voor je verhaal Ahmed!
Ken of ben jij iemand met een mooi ‘Lelystads Verhaal’? Stuur dan een mail naar info@citymarketinglelystad.nl. Wie weet kom jij dan ook in onze spotlight!