Jennifer van Dijk nieuwe festivaldirecteur LelySTART

By 27 juni 2019 LelySTART No Comments

Na tien jaar neemt Jan Gras afscheid van LelySTART als festivaldirecteur. Jennifer van Dijk neemt het stokje van hem over. “Het was mijn wens dat Jennifer me zou opvolgen en ik ben blij dat die is ingewilligd. Ze is accuraat en organisatorisch sterk, heeft oog voor het belang van LelySTART voor de samenleving en bovendien heeft ze ook veel verstand van horeca. Dus ja, daar heb ik alle vertrouwen in!” Jennifer heeft er zin in. “Doordat de lay-out van het stadshart gaat veranderen, zullen we vanaf volgend jaar gedwongen een heel ander festival moeten neerzetten. Ik denk daarom dat dit een goed moment is dat iemand anders dat gaat doen en dat ik daarin kan bijdragen, om dat samen met de stuurgroepleden mooi vorm te gaan geven.”

Voorzitterstalent
Ze zal alle kennis van Jan wel een beetje gaan missen. “Als ik alle kennis van Jan in mijn hoofd zou kunnen stoppen, dan was ik een gezegend mens denk ik, maar daar heb ik nog veertig jaar voor nodig!” zegt ze lachend. Die kennis kan ze natuurlijk niet van hem overnemen, maar wel zijn voorzitterstalent. “Jan kan heel goed ieders belangen tegen elkaar afwegen, zonder de één te kort te doen of de ander voor te laten gaan, maar daarbij toch duidelijk het karakter van LelySTART voor ogen houden. Voordat we doordraven, even teruggaan naar de kern waarom we LelySTART eigenlijk doen. Dat is iets wat ik hoop te bewaren. Uiteindelijk moet het vooral om die opening van het seizoen gaan, om het verbinden en op de been brengen van de Lelystedeling. Dat hield Jan altijd heel goed in de gaten.”

Goed voor de inwoners en goed voor Lelystad
Jan kijkt blij en gelukkig terug naar de afgelopen tien jaar: “Ik vind dat er hele mooie dingen gebeurd zijn. Als je met elkaar voor een weekend kan zorgen dat 25.000 mensen mobiliseert, verdeeld over drie dagen, dan is dat goed voor de inwoners van Lelystad en goed voor Lelystad.” Zijn grootste trots is dat hij City Marketing aan de organisatie kon toevoegen. “Ik denk dat City Marketing een grote bijdrage heeft geleverd aan LelySTART door het festival steeds wat te veranderen, maar het kwam ook de samenwerking onderling ten goede,” legt hij uit. “Op zich ging die samenwerking altijd wel goed, maar als er een betrokken buitenstaander mee komt kijken, dan tilt die de samenwerking op. Dan wordt je horizon breder.” Aan wakker liggen over problemen deed hij in al die jaren niet. “Vroeger wel, dan schreef ik ’s nachts dingen op en dan dacht ik in de morgen: ‘Ging het daar nu over?’ Dus nee, ik lig niet wakker meer. Er zijn natuurlijk wel spannende dingen geweest. Er zegt bijvoorbeeld op korte termijn weleens iemand af. En dan blijkt er altijd wel weer een goede vervanger te zijn op zo’n korte termijn. En van het weer hoef je ook niet wakker te liggen, want dat kan je toch niet veranderen.’’

Guinness Book of Records
Jan denkt met veel genoegen terug aan de eerste keer dat 3D-kunst onderdeel werd van het programma. “We hebben zelfs het Guinness Book of Records gehaald met één van de kunstwerken! Daarna nam het landelijk echter zo’n run, dat het niet meer te betalen was. Het budget was dan ook erg statisch. We hebben het tien jaar lang met hetzelfde geld moeten doen, behalve dan dat met de komst van City Marketing er een tweede financier bij kwam. Maar je wil niet weten wat er in tien jaar aan veiligheidseisen bij is gekomen en dat moest allemaal van datzelfde budget betaald worden. Het feit dat het festival nu een nieuwe weg moet inslaan, betekent misschien ook wel dat er een nieuw businessplan moet komen, waarbij de organisatie meer mikt op fondsen van buitenaf. Want als je dat nieuwe karakter toont, denk ik ook dat je daar nieuwe doelstellingen bij moet formuleren.”

Vooruitblik op 2019
Jennifer kijkt uit naar editie 2019. “Ik heb veel zin in de Carrousel op vrijdagavond. Ik denk dat dit nieuwe onderdeel een ontzettend leuk programma kan worden, waarbij de organiserende partijen ruimte krijgen op één locatie om zich te presenteren. Daarmee willen we ook de mensen faciliteren die het bezoeken, zodat ze in één gelegenheid van iedereen wat kunnen proeven.” Verder hoopt Jennifer dat het jongerenprogramma ook in 2019 doorgang kan vinden. “Ik hoop dat we de start die we gemaakt hebben met het jongeren-onderdeel, waar toch ook eigenlijk een volledige subsidie tegenover moet staan, kunnen doorzetten. Het zou zonde zijn als we daar tijdens LelySTART 2018 succesvol mee begonnen zijn en Corneel heeft Sodapop doorgepakt in de programmering de rest van het jaar, dat het in 2019 alweer sneuvelt. Dat moeten we dus echt voortzetten!”

Het bericht Jennifer van Dijk nieuwe festivaldirecteur LelySTART verscheen eerst op LelySTART.

Leave a Reply